مديريت مبتنی بر هدف

آموزش, پژوهش و مشاوره در ارتباط با مدیریت و سازمان

1) نحوه گذران اوقات خود را هوشیارانه زیر نظر داشته باشید.به این منظور برنامه زمانبندی کارهای روزانه خود را باز نگری کنید و در مورد تک تک کارهای روزانه پرسش های زیر را از خود جویا شوید؛ این کار تا چه اندازه مهم است؟این کار تا چه اندازه ای فوری است؟آیا من تنها کسی هستم که می توانم این کار را انجام دهم؟یافتن پاسخ صحیح برای پرسش های فوق شما را در بازنگری و بهبود برنامه ی زمانبندی روزانه یاری خواهد داد.

2)برخی کارها آنقدر تداوم می یابند تا همه ی وقت آزاد شما را پر کنند. بنابراین برای انجام هر کار، مهلت وموعدی تعیین کنید تا انجام کارها بیش از حد طولانی نشوند.

3)در ساعات انتظار، خود را به کاری مولد مشغول کنید. برخی براوردها بیانگر آن است که به طور متوسط 30 درصد از اوقات روزانه افراد،در انتظار ،سپری می شود.در این فاصله می توان به کارهای مولدی چون مطالعه،برنامه ریزی،فراهم نمودن مقدمات برخی از امور، تمرین، مرور نکات عمده ی مورد نظرو... پرداخت.

http://www.businesstrainingworks.com/images/Course%20Outline/28-Time-Management.gif

4)کارهای جدی ،پرمشغله و دشوار رادر یک فاصله ی زمانی مشخص،در طول روز انجام دهید.این کار موجب می شود فعالیتهای کم اهمیتی چون خواندن روزنامه ، بهترین اوقات شما را به خود اختصاص ندهد.

5)تلاش کنید هر روز دست کم یک کار مشخص را به سر انجام برسانید.رسیدن به پایان روز بدون آنکه کاری به آخر رسیده باشد،احساس استرس ناشی از کمبود وقت را در شما تشدید می کند.همچنانکه تمام کردن یک کار مشخص در پایان روز موجب می شود در خود نوعی احساس موفقیت و فراغت نمایید.

6)زمانی را برای امور شخصی خود اختصاص دهید اوقاتی که تقریباً هیچ وقفه ای در آن روی نمی دهد.برای عبادت ،تفکر وتعمق یا تنها کسب آرامش وتمدید اعصاب مناسب است.

 

7)درباره ی هیچ چیز به طور دائم ومستمر نگران نباشید.به خود اجازه دهید که تنها در یک زمان مشخص ومحدود نگران باشید واز به جا ماندن یک موضوع نگران کننده در ذهن خود در سایر اوقات اجتناب نمایید.این کار فکرتان را آزاد می کندوانرژی تان را بر وظیفه ی مورد نظر متمرکز می سازد.

8)اهداف بلند مدت داشته باشید .این اقدام به هماهنگی وهمسانی در وظایف وفعالیتها کمک می کند.شما می توانید کارا وسازمان یافته باشیداما هیچ دستاوردی نداشته باشید؛ مگر اینکه فکر خود را در جهت مشخصی متمرکز نمایید.

9)برای یافتن روش هایی به منظور بهبود مدیریت زمان ، هوشیار وآگاه باشید. ایجاد و بهبود مستمر در استفاده از زمان بایدبخشی از سبک زندگی شما باشد.

نوشته شده در سه‌شنبه ۱٥ دی ۱۳۸۸ساعت ۱٠:٤٩ ‎ب.ظ توسط دکتر داود کیا کجوری نظرات () |

هفت دلیل ترک خدمت کارکنان

 

 

 

 

 

 

هرچند «اینجا ایران است» و منتقدین بسیاری معتقدند نظریه پردازی های غربی کاربردی در اینجا ندارد، با این حال به نظر می رسد در شرایط زیر هر فرد غیر «محافظه کار» (همان روبه مزاج سابق) تصمیم به ترک سازمان خواهد گرفت:

۱. شغل و یا محیط کار به شکلی که ما انتظار داریم نباشد.

۲. با شغل احساس تناسب نکنیم.

۳. مافوق ما در نقش مربی ظاهر نشده و حرف ها و رفتاری که موجب بهبود ما شود نزده و از خود نشان ندهد.

۴. رشد و پیشرفت ما بسیار اندک باشد.

۵. احساس مورد توجه قرار نگرفتن و ارزیابی نادرست، به صورتی که حق ما بیش از آن بوده، به ما دست دهد.

۶. از بابت حجم کاری زیاد و بروز عدم توازن در کار و زندگی دچار تنش و استرس شویم.

۷. به مافوق و مدیران ارشد سازمان بی اعتماد و بدبین شویم.

نوشته شده در سه‌شنبه ۱٥ دی ۱۳۸۸ساعت ۱٠:۳٩ ‎ب.ظ توسط دکتر داود کیا کجوری نظرات () |